Rozdielov medzi fotografiou na monitore a vytlačenou fotografiou je veľa, preto keď si vytlačíš krásnu fotku (krásnu na monitore) na papier, tak vyzerá úplne inak a zvyčajne nie tak dobre. "Problém" je v tom, že vo fotografii je to všetko o svetle.

Hlavný rozdiel je v tom, že monitor je podsvietený, svetlo prichádza zozadu a vytlačená fotografia je osvietená, svetlo prichádza spredu. To je ten najväčší problém. Je v tom omnoho viac, je to taká bublina farebného manažmentu, ktorá sa stále zväčšuje, pretože každý chce a potrebuje mať niečo čo mu vyhovuje. Tu ti to ale podám celkom pekne polopatisticky a easy.

Fotografia na monitore

Problém číslo jedna - tvoj monitor, tvoje nastavenie a tvoja fotografia.

Monitor je obyčajný, možno trošku komplikovaný zdroj svetla. Určite máš nastavenia jasu, kontrastu a možno nastavenia individuálnych farieb (či to máš, alebo nie, záleží ozaj len od monitora). Tieto nastavenia ovplyvňujú to, ako vidíš tvoju fotografiu, keď ju upravuješ. Trošku kontrast, trošku sýtejšie farby, alebo možno trošku bledšie a super, paráda, si spokojný. Fotografia vyzerá super. Lenže, tá fotografia vyzerá tak ako vyzerá, len na tvojom monitore a s tým nastavením aké momentálne máš (a to ešte nespomínam okolité svetlo, ktoré ti svieti v izbe, o tom neskôr).

Problém číslo dva - dva monitory, dve rôzne možnosti zobrazenia farieb, dve rôzne fotografie*.

Teraz, ak chceš aby aj niekto iný videl tú fotografiu tak, ako ju vidíš ty, ten druhý človek musí mať nastavený monitor tak isto ako ty a také isté okolité svetlo. To v praxi znamená, že ho musí mať skalibrovaný podľa tvojich nastavení. Kalibrácia ako taká, je jednoduchý proces. Na monitor pripevníš sondu, ktorá meria intenzitu svetla a farieb, nastavíš čo potrebuješ a ako to potrebuješ a za pár minút je hotovo, monitor máš skalibrovaný. Lenže nie je monitor ako monitor. Musíš počítať s tým, že ten druhý človek ma starší, lacnejší, alebo jednoducho iný monitor, ktorý nedokáže zobraziť farby tak, ako ten tvoj. A tu vzniká problém, tá fotografia už nevyzerá tak, ako u teba.

*Toto neplatí ak máte rovnaké monitory a rovnaké nastavenia, vtedy to vyzerá rovnako, alebo aspoň by malo...

Problém číslo tri - rôzne prehliadače, rôzne monitory, rôzne podanie farieb.

Najväčšia sranda ale je, keď fotky zavesíš na Facebook, alebo publikuješ na niektorej fotostránke. Tam sa ta to zase šialene mení a ty s tým nemôžeš nič moc robiť, okrem toho že priradíš k fotke farebný profil (assign colour profile). Vo Photoshope to urobíš celkom jednoducho, pár klikov a hotovo. Myslím klikov myšou, nie že budeš klikovať pod stolom, to fakt nepomôže...

Okrem toho že sa líšia monitory a ich nastavenia, tak sa líšia aj internetové prehliadače. Niekto používa Chrome, niekto Firefox a niekto dokonca Internet Explorer. Tu sa to zase líši, každý z nich prezentuje farby inak. Pre prehliadače je fotografia len súbor čísiel, veľký súbor čísiel, ktorý potrebuje spracovať a nejako zobraziť (na monitoroch ktoré sa líšia). Ten rozdiel možno nie je zase až taký veľký, ale určite je. Teraz sme už pri tom, že tá tvoja fotografia sa môže zobraziť asi 10 krát inak a problém číslo tri a pol - toto sa jednoducho nedá ovplyvniť, s tým neurobíš nič. A toto je len začiatok, dobré nie?

Fotografia na papieri

Problém číslo štyri - papier robí divy a veľký rozdiel.

Papier ako taký, má tak isto veľa vlastností, ako má aj monitor. Máš matný papier, ktorý nasiakne farbu a urobí ju vyblednutou, bez sýtosti a bez detailov na fotografii. Na lesklom papieri ostanú farby na povrchu a ich sýtosť, jas a všetko ostatné závisí od tlačiarne, atramentu a mnoho iného. Samozrejme, že si môžeš zvoliť polomatný, pololesklý, ultralesklý, satin, pearl a čojaviemešteaký iný papier. Možností je milión a to je super, pretože každý si nájde ten svoj. Ale musíš zase vedieť, že každý z nich má iné, svoje vlastnosti, ktoré ovplyvňujú to, ako bude tvoja fotografia vyzerať.

Problém číslo päť - tlačiareň.

Ďalšia vec je tlačiareň. Tých je tiež milión, môžeš mať jednu za dvacku, alebo za dve tisícky. Hlavná vec je, koľko farieb dokáže tá tlačiareň vytlačiť a ako dobre. V jednoduchosti to je asi takto, obyčajná tlačiareň má zvyčajne štyri atramenty (CMYK) a tie používa na namiešanie tvojej farby a jej odtieňu. Tu je tiež rozdiel medzi monitorom a tlačiarňou. Monitor ti namieša farby s použitím RGB a tlačiareň s CMYK farbami. Fotografia a jej farby na papieri sú namiešané z CMYK a celé to je o absorpcii a o odraze svetla z fotky, čiže...

Viac o CMYK, RGB a miešaní farieb nájdeš tu.

Problém číslo šesť - svetlo ktoré používaš pri prezeraní fotografií.

Svetlo z lampy u teba doma osvieti papier s atramentom (tvojou fotografiou), niektoré časti svetla sa pohltia a niektoré sa odrazia a tak vnímaš farby ty tej svojej fotografie. Takže, dôležitý faktor pri vytlačenej fotografii je svetlo, ktorým tú fotografiu nasvietiš. To má vplyv na to, ako tie farby vyzerajú, to si môžeš sám/a vyskúšať.

O svetle a vzniku farieb si môžeš prečítať tu.

Problém číslo sedem - atrament.

Ďalej sú veci ako tlačiarne s viacerými odtieňmi atramentu na dosiahnutie presnejších farieb, tie už ale nestoja dvacku. A to nie je všetko, ďalej je rozdiel medzi atramentom a atramentom, tie tiež nie sú rovnaké, tak isto ako dve modré perá nie sú rovnako modré, či? A toto je ono, ak si kúpiš dve rovnaké modré perá od toho istého výrobcu, tak budú rovnako modré, ale ak si ich kúpiš od iných výrobcov, tie perá budú písať inak.

Ako dosiahnuť čo najlepší výsledok

Riešenie číslo jedna - kalibrácia.

Ak to chceš vyriešiť poriadne tak si musíš najskôr skalibrovať monitor, aby ti zobrazoval farby správne*

*Správne znamená tak, ako to potrebuješ ty. Bežné nastavenia sú aRGB, alebo sRGB, gamma medzi 1.8 a 2.5 a jas monitoru medzi 90 a 130 cd/m2. To sú len základné nastavenia, ktoré má každý iné podľa potreby.

Skalibrovanie monitoru znamená, že sa ti budú farby zobrazovať najlepšie podľa daného monitoru. Niektoré monitory dokážu zobrazovať farby lepšie, ako iné, na to musíš pamätať. Teraz keď máš monitor v pohode, tak treba skalibrovať to, čo vidíš na monitore, s tým čo vytlačí tlačiareň.

Tu je jeden štandardný proces. Na monitore si zobrazíš spektrum farieb, ktoré si vytlačíš. Všetky farby na obrázku sa zmerajú (podobne ako farby na monitore nejakou sondou). Tieto dáta z merania sa porovnajú s hodnotami z kalibrácie monitoru a rozdiely sa skorigujú tak, aby tie vytlačené farby zodpovedali čo najpresnejšie tým farbám na monitore. Znie to šialene, ale nie je to hrozné, všetko to robí softvér.

Ak chceš ísť touto cestou, musíš mať hardvér (sondu na meranie a kalibráciu monitoru a sondu na meranie vytlačených farieb). K nej dostaneš softvér, ktorý ťa jednoducho prevedie celým nastavením.

Riešenie číslo dva - znovu kalibrácia.

Lacnejšia cesta, pretože nie každý chce riešiť tieto veci na takej šialenej úrovni, je že si to všetko nastavíš podľa oka. V podstate to je celkom dobrá cesta, pretože oko je aj tak najdôležitejšie. prvá vec je nastaviť si monitor. Jednoducho si ho nastav tak, ako ti to vyhovuje a potom si vytlač nejakú fotku. Celá kalibrácia spočíva v tom, že teraz si musíš nastaviť monitor tak, aby čo najpresnejšie vystihoval tú vytlačenú fotku. Bum hotovo.

Je to to najlepšie čo môžeš urobiť, ak nechceš investovať do profi kalibrácie. Ak sa s tým dobre prebavíš, tak dosiahneš parádne* výsledky

*Úplne presné výsledky nedosiahneš ani s použitím tej najlepšej technológie, takže moc by som si s tým hlavu nelámal. Ide o to, aby si ty bol/a spokojný/a.

Rýchle zhrnutie

  • Monitor svetlo vyžaruje, fotografia svetlo odráža
  • Zobrazenie farieb na monitore záleží na jeho schopnosti zobrazovať farby a na jeho nastavení (kalibrácie)
  • Zobrazenie farieb na papieri záleží od papiera (lesklý, matný...), na tlačiarni (atramente) a na okolitom svetle, pod ktorým fotografiu pozeráš
  • Aby si dostal správnu fotografiu, tlačiareň musí vedieť to, čo zobrazuje monitor. To znamená, že to musíš nastaviť (skalibrovať).
  • Nikdy to nebude dokonalé na 100 percent, ale dá sa to urobiť tak, aby si bol/a spokojný/á.
  • A o to predsa ide, či?

Takže toto je len základ, stručný popis prečo je fotografia na papieri iná, ako na monitore. Na vytlačenie super fotografie nemusíš mať najlepší monitor a naj tlačiareň, stačí ak budeš poznať čo dokáže tvoj monitor a tvoja tlačiareň a ak si to dokážeš dobre nastaviť a naučiť sa ako sa to správa.

Ak sa ti článok páčil, alebo ti trošku pomohol, tak nezabudni like, zdieľať s priateľmi, alebo mi napíš komentár. Každá odozva ma poteší...