V tomto článku vám krátko predstavím správanie svetla, jeho spracovanie v objektívoch a na konci sa dozviete ako si jednoducho prispôsobiť akýkoľvek objektív na makro objektív.

Krátky úvod do svetla

Jedna z mnohých úžasných vlastností svetla je tá, že sa láme. Svetlo sa láme pri prechode z jedného materiálu do druhého pod určitým uhlom. Každý materiál má svoj refrakčný index (ri), podľa ktorého sa dá presne vypočítať, pod akým uhlom lúč svetla “vyjde” pri prechode medzi dvomi materiálmi. Tieto materiály sú napríklad vákuum, atmosféra (vzduch), sklo, voda a plyn. Každý z týchto materiálov má inú hustotu a teda spôsobuje inú prekážku svetlu pri jeho prechode. Táto hustota ovplyvňuje refrakčný index a čim je väčší, tým viac sa svetlo zlomí.

Refrakčné indexy niektorých materiálov

  • Vákuum 1
  • Vzduch 1.0001
  • Hélium 1,000036
  • Voda 1.333
  • Olivový olej 1.472
  • Ľad 1.31
  • Diamant 2.42

Dôležitý údaj pri lome svetla je jeho presná vlnová dĺžka, pretože čím je dlhšia (nižšia frekvencia), tým viac sa zlomí.

Lom svetla

Známy efekt lomu svetla pri prechode cez hranol.

  • Červené svetlo : ~700 nm (700 nanometrov = 0.000 0007 metra = 0.0007 milimetra)
  • Zelené svetlo: ~550 nm
  • Modré svetlo: ~400 nm

Krátky úvod do optiky

Objektívy sú viac či menej zložité sústavy optických členov (šošoviek). Každý z týchto členov má za úlohu zlomiť svetlo pod určitým uhlom a tým ovplyvniť ohniskovú vzdialenosť, ovplyvniť možnosti zaostrenia a vykonať rôzne korekcie. Najznámejšia chyba je chromatická aberácia, ktorá vzniká lámaním vlnových dĺžok svetla (rôzne farby) pod rôznymi uhlami (ako na obrázku vyššie). To znamená, že každá “farba” je zaostrená trošku inde a tým vzniká na fotografii známy artefakt.

Chromaticka aberacia

Chromatická aberácia na fotografii hore a diagram dole

diagram

Modré svetlo sa láme viac ako červené, preto je “zaostrené” pred senzorom (filmom), objektív je optimalizovaný na správne zaostrenie zelenej vlnovej dĺžky a červené svetlo je zaostrené až za senzor. Použitie špeciálnych elementov v objektíve upravuje a odstraňuje túto chybu, čo sa ale odráža na cene.

Makro objektívy

Makro objektívy sú špecializované sústavy optických členov prispôsobené na extrémne krátku zaostrovaciu vzdialenosť v porovnaní s ich ohniskovou vzdialenosťou. Bežný objektív má túto vzdialenosť niekde medzi 30 cm až 1 metrom (a viac). V zásade platí: čím dlhšia ohnisková vzdialenosť, tým dlhšia minimálna zaostrovacia vzdialenosť.

minimalna zaostrovacia vzdialenost

Makro objektív Canon EF 100mm f/2.8 USM má minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť 31 cm.

makro objektiv

Celá snímka s makro objektívom Canon EF 100mm f/2.8 USM pri vzdialenosti objektu 31 cm

Objektív Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (ktorý som použil na tento projekt) má minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť 1.2m čo znamená, že najbližší objekt na ktorý je možné zaostriť je vo vzdialenosti 1.2 metra od senzoru.

70 - 200mm objektiv

Celá snímka s objektívom Canon 70 – 200mm f/2.8L IS II USM @ 200 mm f/5.6 pri vzdialenosti objektu 1.2 m

Fotografia má celkom plytkú hĺbku ostrosti poľa aj napriek clone f/5.6, kvôli pomeru ohnisková vzdialenosť/vzdialenosť objektu, o čom si môžete viac prečítať tu. A teraz ako na makro fotografiu bez makro objektívu.

Úprava optickej sústavy

Ako som spomenul na začiatku článku, všetko je to o lome svetla a použití jednotlivých elementov v objektíve. Takže čo potrebujeme je jednoduché, pridať jeden element, ktorý skráti zaostrovaciu vzdialenosť. Na tento účel môžeme použiť akúkoľvek lupu, alebo zväčšovacie sklíčko. Lupa ako taká, je presne taký istý element, aký sa používa v objektívoch. Zaoblené sklíčko, ktoré láme svetlo a tým zväčšuje obraz. A rozdiel medzi makro, tele, štandardným a širokouhlým objektívom je len v tom, aké lupy sú naukladané vo vnútri objektívu*.

*Objektívy sú v skutočnosti trošku zložitejšie, tvary elementov v objektíve sú presne vypočítané a vyrobené na konkrétny účel, ale podstata je rovnaká

Na tento projekt som použil lupu za pár drobných, žiadne kvalitné sklo, bez akýchkoľvek úprav. Toto sa podpísalo pod miernu stratu kvality, hlavne čo sa týka chromatickej aberácie, inak ostrosť zostáva celkom slušná. Minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť objektívu 70 – 200mm, ktorá je bez úprav 1.2 metra, som s použitím lupy zmenšil až na 49 centimetrov, čo je pri ohniskovej vzdialenosti 200 mm úplne super. Tu musím upozorniť, zaostrovať musíte MANUÁLNE, autofocus prestáva fungovať.

centre weighted metering

Na výslednej fotografii je jasne vidno chromatická aberácia, ktorá je spôsobená použitím obyčajnej lupy, ale táto chyba sa dá jednoducho odstrániť v post procese. Makro fotografia s takýmto jednoduchým trikom môže pomôcť preniknúť do tajov makro sveta a ak vás to zaujme, tak neskôr môžete investovať do skutočného makro objektívu a užiť si to naplno.

centre weighted metering

Výsledná snímka s objektívom Canon 70 – 200mm f/2.8L IS II USM @ 200 mm f/10 a lupou.

Pri makro fotografii je zaostrenie snáď najkritickejšia súčasť, pretože hĺbka ostrosti poľa je extrémne plytká (veľakrát 2 mm a menej). To si vyžaduje veľa trpezlivosti, najmä pri fotení vonku, kde aj ten najslabší vánok všetko znemožní. Použitie statívu je nutnosť kvôli kompozícii, precíznemu zaostreniu a tiež kvôli čakaniu na to, kedy prestane fúkať.

Držím palce pri skúšaní a dajte mi vedieť ako vám to dopadlo...