Najlepšie fotoaparáty nie sú tie digitálne s čo najväčším počtom pixelov, aj keď sú teda najpopulárnejšie a najrozšírenejšie. Pre najlepšiu kvalitu sa musíme vrátiť k filmu. Aj keď, sto ľudí – sto chutí. No a mne chutia najviac tieto...

Stredný formát fotoaparátov

Tieto fotoaparáty dominujú v rôznych oblastiach profesionálnej fotografie, kde je kvalita obrazu prvoradá, alebo dôležitejšia ako rýchlosť. Tieto fotoaparáty sú dobrým kompromisom medzi veľkosťou filmu a kvalitou obrazu z veľkoformátových fotoaparátov a všestrannosťou 35 mm fotoaparátov.

Používanie medium formát fotoaparátov vyžaduje viac skúseností a tieto fotoaparáty sú väčšie a ťažšie ako tie na 35 mm film. Trh s týmito fotoaparátmi je iný, podstatne menší a zameraný viac na kvalitu ako kvantitu, preto sú tieto fotoaparáty určené predovšetkým pre profesionálov, alebo nadšených amatérov, ktorí sú pripravený investovať viac za kvalitu. Tieto fotoaparáty sú jednoduchšie v dizajne a spoliehajú sa skôr na mechanické, ako na elektronické časti. Objektívy sú spracované s ohľadom na kvalitu, kde použité sklo a technológia výroby sú kvalitnejšie, čo sa bohužiaľ odráža aj na cene.

Medium formát fotoaparáty sú ale dostatočne malé na to, aby sa dali používať z ruky. Majú veľa doplnkov na používanie “od pása”, keď sa na matnicu pozerá z vrchu ako pri TLR fotoaparátoch. Veľa druhov týchto fotoaparátov ponúka možnosť použiť optický hranol s hľadáčikom namiesto matnice.

Rôzne druhy medium formát fotoaparátov

Film a objektívy

Formát fotografie zo 120 mm filmu je 3 až 5 krát väčší, ako z klasického 35 mm filmu, čo ponúka možnosť zaznamenať omnoho viac detailov na snímke. Preto je tento formát používaný v profesionálnej fotografii. Táto veľkosť dovoľuje vytlačiť napríklad len časť snímky a to pri minimálnej strate kvality, aj pri veľkostiach fotografií presahujúcej veľkosť A3. Formát (rozmery) snímok sú pri tomto filme rôzne, najpoužívanejšie sú 60 x 45 mm, 60 x 60 mm a 60 x 70 mm. Bežné sú aj panoramatické snímky o rozmeroch presahujúcich 60 x 120 mm. Rozmer snímku je limitovaný iba šírkou a dĺžkou filmu čo je pri “120 mm” filme 61 x 760 – 840 mm.

pozn.: “220 mm” film má dvojnásobnú dĺžku. Tento film je ale inak balený a používa sa vo fotoaparátoch určených pre tento film.

Výhoda niektorých medium formát fotoaparátov, je v možnosti výmeny zadnej časti s filmom bez nutnosti prevíjania nedokončeného filmu. Veľa druhov týchto fotoaparátov sa skladá zo štyroch častí, zadnej (filmovej, alebo digitálnej), z tela fotoaparátu, z objektívu a buď z tienidla, alebo optického hranolu s hľadáčikom.

Časti medium formát fotoaparátu (klik pre zväčšenie)

Tieto systémy majú mechanizmus uzávierky a nastavenie rýchlosti v objektíve, na rozdiel od 35 mm fotoaparátov, kde je uzávierka súčasť tela fotoaparátu. Tento systém majú spoločný s large formát fotoaparátmi. Postup expozície je preto nasledovný. Pri plne otvorenej clone a uzávierke sa urobí kompozícia cez matnicu (alebo optický hrano) a zaostrenie. Potom sa nastaví požadovaná clona, rýchlosť uzávierky a zatvorí sa uzávierka. Od tohto momentu nie je možné vidieť fotografovanú scénu, takže všetko musí byť pripravené. Nasleduje odokrytie filmu vytiahnutím krytu a spúšť. Následne treba znovu zakryť a natiahnuť film, spustiť zrkadlo a otvoriť clonu. Správnu expozíciu je potrebné stanoviť s použitím externého zariadenia na meranie osvitu.
So zakrytým filmom je možné odobrať celú filmovú časť z fotoaparátu a vymeniť ju za časť s iným filmom, napríklad vymeniť film s ISO 100 za 400, alebo čiernobiely film za farebný.

Kazeta na film a jej časti
a: Kryt filmu. b: Prevíjanie filmu. c: Počítadlo snímok. d: Priestor expozície snímky

Iné systémy medium formátov sú viac podobné 35 mm fotoaparátom. Nemajú vymeniteľnú zadnú časť, takže sa pracuje iba s jedným filmom a sú teda relatívne jednoduchšie. Niektoré typy ale stále ponúkajú voľbu optického hranolu, alebo tienidla na kompozíciu. Pentacon six, najpopulárnejší z týchto typov, ponúka aj meranie expozície cez TTL systém, čo je málokedy možné s fotoaparátmi popísanými vyššie.

Pentacon six TL so sklopeným tienidlom na kompozíciu a s optickým hranolom na meranie osvitu

Veľký formát fotoaparátov

Fotografovanie s týmto druhom fotoaparátov si vyžaduje ešte viac práce s prípravou pred expozíciou snímky, ako s medium formát fotoaparátmi a s 35 mm systémami majú veľmi málo spoločné. Tieto systémy sú v podstate mechanicky najjednoduchšie, ale vyžadujú najviac všeobecných znalostí o fotografii, vlastnostiach svetla a objektívoch. Elektronické príslušenstvo sa okrem expozimetra na určenie správnej expozície nepoužíva takmer žiadne. Najmenšie snímky majú rozmer 102 x 127 mm a sú to listové snímky, nie rolka filmu. Tieto snímky môžu byť až o veľkosti 508 x 609 mm.

Large formát systémy majú veľmi blízko k vôbec prvým fotoaparátom, kde sa používal len objektív a film, v akejkoľvek konštrukcii, ktorá bola svetlu odolná. Tieto systémy sú väčšinou upevnené na centrálnej koľajničke a skladajú sa z prednej platne s objektívom, zadnej platne s matnicou a systémom na uchytenie filmu a z mechu medzi nimi ktorý zabraňuje prieniku svetla.

Toyo-View GX, Japonský large formát fotoaparát

Predná a zadná platňa sú pohyblivé časti, ktoré sú nastaviteľné voči sebe na vzdialenosť zodpovedajúcu použitému objektívu a taktiež sa zmenou tejto vzdialenosti zaostruje obraz. Tieto platne sú samostatne nastaviteľné na zdvih, sklon, otáčanie a bočný posuv. Tieto nastavenia ovplyvňujú hĺbku ostrosti poľa a perspektívu.

Rôzne nastavenie platní large formát fotoaparátu

Tieto systémy vyžadujú použitie masívneho statívu a relatívne veľa času na nastavenie, preto sú vhodné na štúdiovú komerčnú fotografiu, fotenie zátiší, architektúry a krajín. Nie sú úplne praktické na portréty, keď akýkoľvek pohyb subjektu medzi zaostrením a expozíciou snímky, môže mať za následok nechcenú kompozíciu a neostrosť fotografie. Čas medzi nastavením správnej kompozície, zaostrením a expozíciou snímky môže byť až niekoľko minút, ale za tú kvalitu obrazu, ktorú large formát ponúka, to ale stojí aspoň vyskúšať, nič nie je nemožné predsa. Postup pri expozícii je podobný ako pri medium formát systémoch, kompozícia a zaostrenie cez matnicu na zadnej platni pri plne otvorenej clone a uzávierke, potom nastavenie clony a rýchlosti uzávierky, zatvorenie uzávierky, vloženie kazety s filmom na matnicu, odokrytie filmu a spúšť. Potom je potrebné ako prvé znovu zakryť film, pretože pri nechcenom vytiahnutí kazety, alebo otvorení uzávierky dôjde k expozícii filmu a zničeniu záberu.

Matnica a kazety na film large formát fotoaparátu

Film a objektívy

Štandardný objektív pre tento formát fotoaparátov je 150 až 180 mm. Táto ohnisková vzdialenosť poskytuje veľmi úzku hĺbku ostrosti poľa v porovnaní s medium formát, alebo 35 mm fotoaparátmi. Rôzne nastavenia platní dokážu tento efekt do určitej miery eliminovať a zaostriť časti fotografie, ktoré by inak boli mimo zaostrenia. Rôzne nastavenia pozície platní voči sebe, majú veľký vplyv na výsledný efekt na fotografii. Kvalitné objektívy určené pre tieto fotoaparáty poskytujú možnosť vychýlenia objektívu až o 70 mm z osi a to bez straty kvality na okrajoch snímky.

Objektívy pre large formát fotoaparáty

Fyzické rozmery všetkých objektívov sú podobné, pretože ohnisková vzdialenosť je viacmenej nastavená vzdialenosťou prednej a zadnej platne a konštrukcia týchto objektívov je veľmi jednoduchá. Každý objektív obsahuje v sebe aj uzávierku, čo je odlišné od “normálnych” objektívov. Uzávierka je čisto mechanická a preto býva často limitovaná na maximálnu rýchlosť “len” okolo 1/500 sekundy a samospúšť je celkom bežná pri týchto objektívoch. Clonové “f” číslo dosahuje až hodnotu 90 a viac.

Na trhu z ďaleka nie je toľko druhov filmov pre tieto systémy, ako pre 35 mm fotoaparáty. Tieto filmy sa odlišujú hlavne tým, že sú to jednotlivé snímky a nie rolka filmu ako 35 mm, alebo medium formát film. Každá snímka sa vkladá do kazety jednotlivo a po každom zábere sa tieto kazety musia vymeniť. Proces vyvolávania negatívu je ale rovnaký. Rozmer týchto negatívov poskytuje najmenší šum, najväčší reprodukovateľný rozsah farebných tónov a hlavne, úroveň zaznamenaných detailov je najvyššia možná. Rozmer najmenšieho negatívu používaného v tomto systéme je približne 13 krát väčší ako políčko 35 mm filmu.

Porovnanie veľkostí najmenšej large formát snímky a políčka 35 mm filmu

Mne bola výhoda veľkej snímky vysvetlená takto. Ak si dáte namaľovať portrét u maliara, ten si vezme veľké plátno, na ktoré môže zachytit každý detail tváre. Čím väčšie plátno, tým viac detailov. A toto mi dáva zmysel, skúste nakresliť niečo na poštovú známku a niečo na veľký papier...

Ak sa vám tento článok páčil, zdieľajte ho s priateľmi, alebo mi napíšte komentár. Každý feedback ma poteší a podporí.