Ľudský zrak je v skutku kúzelný a dokáže robiť “nastavenia” ktoré si ani neuvedomujeme, veď na čo. No ale fotoaparáty, akokoľvek sú automatické, tak im treba občas pomôcť a povedať im čo je správne. Napríklad, jednoduché a obyčajné biele svetlo nie je až tak jednoduché a obyčajné, ako sa na prvý pohľad zdá. Pre nás ľudí teda áno, naše oči sa vedia prispôsobiť rôznym svetelným podmienkam a správne určiť čo je biele. Fotoaparáty to ale nevedia úplne presne. Majú rôzne systémy, ktoré im “hovoria” že toto je biele a tieto systémy fungujú celkom spoľahlivo. Až pokiaľ sa nedostaneme ku nejakým špecifickým, alebo zložitejším svetelným podmienkam. Vtedy nastáva problém a naše fotografie majú nereálny farebný odtieň. Napríklad šedý sneh v zime, to sa stáva často…hrozné však? Alebo také tie žlté fotografie, keď fotíme v interiéri, to sa stávalo hlavne, keď sa fotilo ešte na film, alebo ak bolo zle nastavené vyváženie bielej. A o vyvážení bielej, White Balance, píšem presne v tomto článku...

Teplota svetla

Ako som písal v prvom článku o farbách, ktorý si môžete prečítať tu, biele svetlo ako také neexistuje. Biele svetlo je zložené z rôznych farieb, ktoré sa spoločne nazývajú farebné spektrum a tieto farby sú:

  • Fialová
  • Modrá
  • Zelená
  • Žltá
  • Oranžová
  • Červená
  • a všetky ich odtiene medzi tým...

Vzájomný pomer týchto farieb v bielom svetle určuje teplotu tohoto svetla a tá býva iná pre každý druh svetelného zdroja. Tento pomer sa technicky nazýva Spectral Power Distribution – SPD a je to užitočné zobrazenie vlastností svetleného zdroja. Pretože, čo potrebujeme vedieť je, koľko farieb obsahuje ten ktorý zdroj a podľa toho vieme určiť teplotu toho zdroja a správne nastaviť White Balance. Teda správne vyvážiť bielu.

Vyváženie bielej vlastne znamená, že fotoaparátu povieme čo je biele

Každý zdroj svetla má svoju SPD charakteristiku, ktorú vieme jednoducho zobraziť grafom. Napríklad najbežnejší zdroj svetla, slnko (na obed, jasná obloha), má takúto SPD charakteristiku:

spd denne svetlo

Toto znamená, že farby z ktorého je toto biele svetlo zložené majú takýto vzájomný pomer. Všetky farby sú obsiahnuté v relatívne podobnom množstve. Teraz píšem o viditeľnom svetle, ktoré je zložené z vlnových dĺžok medzi ~400 nm a ~700 nm. V tomto grafe vidíme, že vlnová dĺžka 400 nm (modré svetlo) má relatívnu intenzitu niekde pri 0.5. Zelené, žlté, oranžové a červené svetlá (~520 nm, ~600 nm, ~650 nm, ~700 nm) majú relatívnu intenzitu od ~0.7 do ~ 1. Toto je celkom vyrovnaný pomer spektrálnej distribúcie. Existujú aj horšie zdroje svetla, ako napríklad žiarivka (klasická neónka s bielym studeným svetlom), ktorá má takúto SPD charakteristiku:

spd ziarivka

Tu vidíme, že modré, zelené a oranžové svetlo má výraznú presilu nad ostatnými farbami a to je ten háčik, že prečo nie je biela ako biela. Všetko to závisí od vzájomného pomeru farieb v zdroji svetla. Takže, ak máme WB nastavenú na žiarivku a v skutočnosti je zdroj svetla denné svetlo, tak nám to robí problémy, pretože sme povedali fotoaparátu nech si myslí že biela je biela podľa žiarivky, ale v skutočnosti je biela bielou podľa denného svetla. Rôzne “biele” sa dajú zobraziť asi takto:

spd ziarivka

Teplota svetla v stupňoch Kelvina

Ľudský zrak sa tomu dokáže prispôsobiť a dokáže správne zhodnotiť čo je biele. Fotoaparát, alebo film to sám od seba nevie a preto treba vyvažovať bielu.

Dosť bolo ale zložitostí, málokto potrebuje vedieť takéto detaily, aj keď aj o tomto to je. Na začiatok stačí vedieť, že každý zdroj svetla má inú charakteristiku a hotovo. Z časti už vieme aj prečo, pretože vzájomný pomer farieb je iný a hotovo. Spectral Power Distribution popisuje tento pomer a hotovo. 3 veci stačia ku šťastiu, zatiaľ...

Teraz niečo o aktuálnej teplote svetla. Niekto to nazýva aj teplota farieb, ale… ale farby v digitálnych fotoaparátoch sú zobrazené podľa nastavenia WB a to je založené na teplote svetla, tak preto by som to označoval ako teplota svetla. Teplota svetla sa udáva v stupňoch Kelvina a je to reálna teplota čierneho telesa zohriateho na tú ktorú teplotu. Začína to niekde pri teplote 1000K a končí pri 12000K a viac. Krásne zobrazenie vidíte nižšie.

teplota svetla

Toto sú aktuálne farby čierneho telesa zohriateho na určitú teplotu v stupňoch Kelvina. Presný popis čierneho telesa znie asi takto: A black body radiator is an idealized physical body that absorbs all incident electromagnetic radiation, regardless of frequency or angle of incidence, čo znamená že čierne teleso je fyzický objekt, ktorý absorbuje celé elektromagnetické žiarenie bez ohľadu na frekvenciu a uhol dopadu. Takéto teleso ale v realite neexistuje a najbližšie k nemu má oceľ alebo železo. Tie keď zohrievame, tak sa zafarbujú podobne. Paradox je, že svetlo ktoré má nízku teplotu považujeme za teplé a svetlo s vysokou teplotou za studené. 1000K – sviečka (červeno-oranžové) – teplé svetlo. 10 000K – obloha (modrá) – studené svetlo.

Vyváženie bielej

Nielen digitálne fotoaparáty treba vyvažovať, aj filmy sú vždy vyvážené na určitú teplotu. S filmami to je trošku iné, tie sú vyvážené už počas procesu výroby a neskôr sa to nedá nastaviť tak jednoducho ako v digitálnych fotoaparátoch. Ale stále sa to dá ovplyvniť, používajú sa filtre, ktoré menia farby a teda charakteristiku svetla. Napríklad oranžový filter je takzvaný ohrievací (otepľovací), biele studené svetlo mení na teplejšie oranžové. Obyčajné sklíčko… Takto sa to dá stále pekne kontrolovať použitím rôznych filtrov.

Na obrázku nižšie je zobrazená tá istá fotografia pri rôznych nastaveniach WB. Odfotené to bolo počas dňa okolo obeda a pod mrakom, tak teplota bola niekde okolo 6500K.

teplota svetla

Tieto nastavenia sa dajú využiť aj celkom kreatívne, napríklad ak chcete nejaký konkrétny farbený tón na fotografii. Môžete si vyskúšať rôzne kombinácie a takto manipulovať s fotografiou už vo fotoaparáte, nielen neskôr vo Photoshope.

Nastavenia WB sú vo fotoaparátoch takmer identické a dajú sa všeobecne považovať za takéto:

nastavenie wb

Väčšina dnešných fotoaparátov má rôzne prednastavenia WB ktoré sú založené na podobných údajoch

nastavenie wb

Auto WB je celkom spoľahlivé a väčšinou dokáže správne zhodnotiť situáciu, ale v prípade že je tam nejaký farebný odtieň, ktorý sa nám nepáči, tak toto môže byť ten dôvod. Chce to jednoducho správne nastaviť vyváženie bielej a vy už viete ako na to. A čo je lepšie, viete aj prečo...

Prajem veľa krásnych fotografií s farebnými odtieňmi presne podľa vašich chutí a ak máte nejaké otázky, napíšte mi do komentárov pod článkom, alebo na Facebooku.